Hvordan afbilder man en person på en webside? Uddannelse har fyldt meget i mit liv, og det bliver derfor let lidt CV-agtigt. Men på den anden side er jeg efterhånden - omsider - kommet til en erkendelse af, at de formelle uddannelser kun er et tilfældigt appendix...
Jeg kom i skole som 5-årig, og jeg har - på mange måder - siddet på skolebænken lige siden. I det store og hele kan jeg nok sammenfatte det noget i retning af, at fagene var lette og tilværelsen var svær. Tilsammen blev det til en meget alsidig skolegang.
Et forsøg på at resumere et knapt tresårigt uddannelsesforløb kunne blive sådan her:
Basis
- jun 70
- Realeksamen
- jun 74
- Mat.fys. studentereksamen
Medicin
- jun 1984
- Medicinsk embedseksamen fra Københavns Universitet.
- maj 1988
- Dansk tilladelse til selvstændigt virke som læge.
- okt 1990
- Svensk tilladelse til selvstændigt virke som læge.
- jan 1991
- Svensk autorisation som speciallæge i anæstesiologi.
- mar 1991
- Dansk autorisation som speciallæge i anæstesiologi.
Jeg har 16 års anciennitet som klinisk arbejdende læge, hvoraf 10 år som anæstesiologisk speciallæge.
Informatik
- xxx 1988
- Diverse enkeltfagskurser ved EDB-skolen, Aalborg
- jun 2004
- Afsluttet Master of Information Technology-uddannelsen ved Aalborg Universitet
-
- Projekt 1. år (maj 2001): Beslutningsprocesser i Sundhedsstyrelsens EPJ-model - en vurdering af centrale elementer
- Projekt 2. år (maj 2002): Sundhedsvæsnets begrebsbase - den medicinske babelfisk
- Projekt 3. år (maj 2004): Har arketyper en plads i GEPJ?
- mar 2014
- Forsvaret PhD i sundhedsinformatik ved Aalborg Universitet
- Afhandling: Lægers kontekstualisering af klinisk information
Informationsteknologi har haft min store interesse siden en gang i firserne. Det meste har været learning-by-doing, så der er ikke noget rimeligt forhold mellem den formaliserede uddannelse og min reelle kompetance.
Fra 2000 til 2005 var jeg ansat i Sundhedsstyrelsen, Medicinsk Informatik. I 2005 gik jeg solo som sundhedsinformatisk konsulent.
I 2014 forsvarede jeg min PhD-afhandling om kontekstualisering af klinisk information.
Aktuelt er jeg freelancer - hovedsageligt som informationsarkitekt og sundhedsinformatisk schweizerkniv.
Pædagogik
- jul 1981
- Alment Voksenpædagogisk Grundkursus
- okt 1997
- Kursus i Medicinsk Pædagogik
- nov 1998
- Vejlederkursus for læger
Jeg har undervist og undervist... Læger, sygeplejersker, studerende og lægfolk. I hold, grupper, klasser og enkeltvis. Til lektioner, foredrag, manuduktion og supervision. I alt mellem himmel og jord. Jeg kan lide at undervise...
Organisation og ledelse
- mar 1995
- FAYL - grundkursus for tillidsmænd
- apr 1996
- SDH (Sundhedsvæsnets Diplomprøve ved Handelshøjskolecentrene)
-
- Afsluttende projekt (mar 1996): Patientinformation fra et fagbureaukrati
Ti år som hospitalsansat speciallæge har med stor tydelighed lært mig værdien af godt tværfagligt samarbejde. De forbløffende mængder af uduelig og inkompetent ledelse, som jeg har bevidnet i den danske hospitalssektor, har desuden gjort det meget, meget klart for mig, at god ledelse absolut intet har at gøre med stor videnskabelig produktion eller med lægefaglig anciennitet...
Men - som sagt - uddannelserne er jo til syvende og sidst kun et appendix til resten. At det blev medicin og IT er blot tilfældigheder - det kunne være blevet så meget andet...
Jeg har aldrig været i tvivl om, at hvis der var noget, jeg ikke forstod, så var der mindst tre andre, som heller ikke forstod det. Der er en årsag til, at fagene i skoler, på kurser og studier forekom mindre vanskelige - jeg er simpelthen hurtigere og mere kringlet end de fleste. Jeg er medlem af Mensa.
Livet har været ... lærerigt. Jeg kan anskue det gennem mit eget spejl, eller jeg kan overlade spejlet til dem, jeg mødte undervejs:
Hvad de sagde ...
Nedenstående er et lille udpluk af de mest spektakulære visdomsord, som faldt på min vej...
... om uddannelsen
- Du skal være heldig, hvis du kan drive det til at blive en habil skraldemand.
- Regnelærer ved Det Kongelige Opfostringshus, 1968
- Gert er i besiddelse af en udviklet kritisk sans. Han har arbejdet med flid i de fagområder, der har haft hans interesse. Hans adfærd er frimodig og præget af selvstændig stillingtagen.
- Vidnesbyrd ved realeksamen fra Maglegårdsskolen, 1970
- Læge eller elektroingeniør? Ja, det er jo meget godt, men om 10 år kan man fodre svin med arbejdsløse elektroingeniører. Læger er der altid brug for.
- Ukendt erhvervsvildleder, ca 1970
- Det er muligt, at ikke alle kan forstå det. Men de fleste kan lære det alligevel. Og ALLE er i stand til at læse det. ... Og INGEN kan forstå det uden at have læst...
- Lektor på Akademisk Studenterkursus, 1973
- Jeg vil ikke diskutere om Metohexital eller Pentotal er bedst til rectal sedation! Du må lære faget til bunds inden du stiller spørgsmål!!!
- En i hele Umeå verdensberømt overlæge, 1990
- Du er jo vel indsat i faget, du er en udmærket håndværker og du er jo også ret brainy. Men når du slet ikke har nogen videnskabelig produktion, kan vi jo ikke ansætte dig.
- Ledende overlæge ved et middelstort provinssygehus i det centrale København, 1996
... om personen
- Gert har et temperament som en tændt fløjtekedel.
- Jens, min ven, ca 1974
- Gert er kantet og arrogant. Han kæfter ustandselig op og fylder enormt meget. Han er pedantisk og meget stædig.
- Diverse uvenner, i årevis
- Jeg er udpræget til struktur og resultat-orientering. Diplomati interesserer mig ikke meget, og jeg er ikke til small-talk.
- Når jeg selv skal sige det, 2000
- Kunden er klog.
- Gert i rollen som konsulent, 2008